Zazdrość - uczucie negatywne. Jak walczyć z zazdrością?

ZazdrośćZazdrość to uczucie negatywne, żywione wobec kogoś lub czegoś. Obejmuje odczuwanie frustracji, złości na coś lub kogoś, zaliczana jest do emocji nieprzyjemnych, aczkolwiek w niektórych sytuacjach może mieć pozytywne skutki. Skąd bierze się zazdrość, jak się objawia oraz jak z nią walczyć?

Czym jest zazdrość?

Zazdrość jest emocją złożoną, odczuwaną wobec kogoś lub czegoś. Zazdrościć możemy wielu rzeczy, np. tego, co ktoś posiada, tego, jaki jest, jak się zachowuje. Możemy zazdrościć komuś pozycji, pracy, pieniędzy, tego, gdzie mieszka, z kim jest. Możemy być w końcu zazdrośni o kogoś, np. o partnera, dziecko, rodzeństwo, rodzica.

Jak objawia się zazdrość?

Zazdrość może przybierać różne formy, może obejmować niechęć do danej osoby, jawne okazywanie złości, frustracji, gniew. To częsta forma okazywania zazdrości przez dzieci. Może również być emocją bardziej utajoną i przyjmować formę obojętności, uporczywego milczenia oraz przeżywania negatywnych emocji bez ich okazywania.

Zazdrość pozytywna - czy to możliwe?

Czy zazdrość może mieć pozytywny wydźwięk? Owszem, jeśli kieruje nas w stronę zmian na lepsze, jest motywatorem do działania oraz walki z własnymi słabościami, można powiedzieć, że jej wartość jest jak najbardziej pozytywna. Dla przykładu: koleżanka otrzymała awans, ponieważ ciężko pracowała, zazdrościmy jej, ale motywuje nas to do wytężonej pracy i sami niedługo później otrzymujemy podwyżkę i zmianę stanowiska. Zazdrość w znaczeniu pozytywnym może stać się również motorem do refleksji nad sobą:

  • dlaczego zazdroszczę?
  • czego mi brakuje?
  • jakim człowiekiem chcę być?

Może okazać się początkiem dobrych zmian.

Zazdrość w związku - objaw miłości czy toksyczności?

Zazdrość niejednokrotnie pojawia się w związku. Obejmuje zazdrość o ukochaną osobę, która może przybierać formę obsesji. W wielu przypadkach jednak łagodna zazdrość dodaje relacji pikanterii oraz upewnia nas, że druga osoba nas kocha i zależy jej na nas. Jeśli jednak zazdrość przybiera, wspomnianą wcześniej, obsesyjną formę, może zagrozić relacji. Należy przyjrzeć się takiemu związkowi, przeprowadzić poważaną rozmowę z partnerem czy partnerką, czyniąc to, aby zapobiec przekształceniu się związku w relację toksyczną.

Jak walczyć z zazdrością?

Zazdrość z założenia jest emocją złą i negatywną, ale może mieć i pozytywny wydźwięk. Jeśli jednak widzimy, że utrudnia nam normalne funkcjonowanie, w tym relacje z innymi, można spróbować temu zaradzić.

Zazdrościsz innym, jesteś zazdrosna/y o kogoś i chcesz z tym walczyć? Świetnie, to kolejny krok do doskonalenia siebie, do samorealizacji, jak to zrobić?

Poniżej 10 ciekawych sposobów, z jakich możesz korzystać na co dzień

Unikaj porównań z innymi ludźmi

Nie musisz być idealna/y we wszystkim, co robisz, nie musisz nikomu dorównywać. Nie porównuj się z innymi, nie staraj się robić czegoś dokładnie tak, jak oni. Miej swój pomysł na wszystko, na życie, działaj według własnych zasad. Inspiruj się, ale pozostawiaj sobie pole do manewru.

Miej świadomość swoich zalet i ciesz się nimi

Każdy z nas ma zalety, mocne strony, z których może i powinien być dumny. Ty tez takie masz! Nie wiesz, jakie? Zapytaj o to bliskich, znajomych, zróbcie wspólnie listę Twoich zalet i… ciesz się nimi!

Miej świadomość swoich wad i walcz z nimi

Tak, jak każdy ma zalety, ma i wady, które można zaakceptować lub z jakimi można walczyć. Lepszym dla Ciebie rozwiązaniem będzie walka z wadami, zwalczanie ich, ale nie za wszelką cenę. Opracuj plan radzenia sobie ze swoimi słabościami, poproś kogoś o wsparcie, choćby emocjonalne i doceniaj się za każdy, nawet najmniejszy sukces.

Naucz się przeżywać porażki

Każdy z nas chciałby osiągać jedynie sukcesy, życie jednak przynosi nam zarówno radosne, jak i smutne, trudne chwile. W życiu każdego z nas są porażki, czasem mniejsze, czasem większe. Naucz się je przeżywać i traktować jak nauczkę na przyszłość.

Skrytykuj siebie, ale konstruktywnie

W wielu przypadkach zazdrość bierze się z krytyki: ktoś skrytykuje nas, a nie drugą osobę i zazdrościmy jej, że nie przeżyła tego, co my. Nauczmy się więc przyjmować krytykę od tego, że sami siebie skrytykujemy. Pamiętaj jednak, aby była to konstruktywna krytyka, np. powiedz: "Dziś mi się to nie udało, ale to dlatego, że niepoprawnie wykonałam zadanie x, zabrakło mi czasu, źle rozplanowałam pracę, jutro na pewno uda mi się to zrobić lepiej".

Uwalniaj negatywne emocje

Zazdrość może wynikać również z nagromadzenia negatywnych emocji: ich kumulacja może sprawić, że wybuchamy źli i frustrowani, a tak naprawdę powinniśmy pozbyć się negatywnych emocji z naszego umysłu. Jak? Sposobów jest wiele, możemy na przykład: pójść na spacer, posłuchać relaksującej muzyki, wyżalić się bliskiej osobie, wykrzyczeć lub spisać to, co odczuwamy.

Włącz optymistyczne myślenie

Jeśli czujemy, że opanowuje nas zazdrość, wraz z nią pojawiają się inne, negatywne emocje. Warto więc zadbać o to, aby myśleć pozytywnie, optymistycznie, starać się dostrzegać we wszystkim dobre, jasne strony.

Uwierz w siebie i swoje możliwości

Jeśli nie uwierzysz w siebie, każde swoje niepowodzenie czy nawet brak powodzenia możesz odbierać jako coś negatywnego i jednocześnie zazdrościć innym. Pozbądź się tego, uwierz w siebie i w to, że możesz, potrafisz, dasz radę.

Zaufaj ukochanej osobie

Jeśli zazdrość pojawia się w związku, może go szybko i skutecznie zniszczyć, doprowadzając do rozstania. Aby temu przeciwdziałać, postaraj się o to, co w każdej relacji jest najważniejsze: o zaufanie do drugiej osoby. Porozmawiajcie szczerze, powiedzcie, czego brakuje Wam w związku, co jest dla Was ważne. Taka rozmowa może być niezwykle oczyszczająca.

Doceniaj to, co daje Ci los

Nie zazdrość innym, a skup się na tym, aby doceniać to, co otrzymujesz od losu. To, czym dysponujesz to najlepsze, co mogło Ci się przytrafić. Czy na pewno potrzebujesz wielkiego domu z ogrodem? Czy skromne mieszkanie, które wynajmujesz, ale w jakim jesteś szczęśliwa/y nie daje Ci maksimum życiowej satysfakcji?

Komentarze