Wpływa na gojenie się ran i produkcję przeciwciał - witamina B5, co powinieneś o niej wiedzieć?

Gojenie się ranWitamina B5, zwana zamiennie kwasem pantotenowym (gr. panthos znaczy wszędzie), jest powszechnie dostępna w wielu pokarmach roślinnych i odzwierzęcych. Przyspiesza gojenie się ran i bierze udział w produkcji przeciwciał, dzięki czemu organizm dziecka lepiej radzi sobie w walce z chorobotwórczymi drobnoustrojami. W jakich produktach spożywczych znajdziemy najwięcej witaminy B5 i co warto wiedzieć o tej dobroczynnej substancji?

Witamina B5 - właściwości i wpływ na zdrowie

Witamina B5 została odkryta w 1933 roku przez biochemika Rogera Williamsa, należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie, jej aktywną biochemicznie postacią jest koenzym A. Jakie są główne właściwości witaminy B5? Pełni niezwykle ważną rolę w procesie regeneracji skóry, błon śluzowych i tkanek. Pozytywnie wpływa na stan włosów, zapobiegając ich utracie i problemom z pigmentacją. Uczestniczy w tworzeniu przeciwciał, wspierając nasz układ immunologiczny. Kwas pantotenowy bierze udział w syntezie cholesterolu, witamin A oraz witaminy D, ma także działanie przeciwutleniające. Rolą witaminy B5 jest też wspieranie funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego i przebiegu procesów intelektualnych.

Jak przyspieszyć gojenie ran? Witamina B5 i przeciwutleniacze

Rana to nic innego, jak uszkodzenie skóry wskutek urazu mechanicznego, termicznego lub chemicznego. Dzieci, ze względu na swoją aktywność i niespożytą energię, są szczególnie podatne na tego typu uszkodzenia. Jak już wspomnieliśmy, witamina B5 świetnie wspomaga regenerację uszkodzonej wcześniej skóry. Co jeszcze może przyspieszyć proces gojenia? Z pewnością warto zadbać o odpowiedni poziom witaminy C w organizmie. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że bierze ona udział w odbudowie skóry, kojarząc ją głównie jako składnik preparatów na przeziębienie i grypę. Chcąc przyspieszyć regenerację drobnych skaleczeń, zadrapań czy otarć naskórka, powinniśmy włączyć do diety pociechy również witaminę E, cynk oraz selen. Pamiętajmy, że w przypadku poważnych urazów należy skorzystać z pomocy lekarza. Co świadczy o wysokim lub zbyt niskim poziomie witaminy B5 w organizmie dziecka?

Kwas pantotenowy - objawy niedoboru i nadmiaru witaminy B5

Co prowadzi do niedoboru kwasu pantotenowego? Awitaminoza B5 jest obecnie rzadkością (ze względu na jej powszechne występowanie w przyrodzie), zwłaszcza w przypadków mieszkańców krajów rozwijających się. Choć ten problem może dotyczyć osób z zaburzeniami przewodu pokarmowego, seniorów czy alkoholików. Niskim poziom witaminy B5 objawia się przede wszystkim:

  • ogólnym osłabieniem organizmu,
  • problemami ze wzrokiem,
  • skurczami nóg,
  • długo gojącymi się ranami,
  • bezsennością,
  • bólami mięśni i stawów,
  • rozdrażnieniem,
  • zmianami skórnymi (np. trądziki, przesuszenia),
  • zwiększoną podatnością na infekcje,
  • osłabioną kondycją włosów.

Przedawkowanie witaminy B5 nie stanowi zagrożenia dla zdrowia - hiperwitaminoza może objawiać się biegunką lub reakcjami uczuleniowymi. Jednak ze względu na to, że ewentualny nadmiar kwasu pantotenowego jest usuwany przez organizm, ponieważ witamina B5 rozpuszcza się w wodzie - stwierdzenie jej nadmiaru zdarza się niezmiernie rzadko.

W jakich produktach spożywczych znajdziemy witaminę B5?

Witamina B5 jest obecna zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Dobrym źródłem tego związku jest:

  • mięso (wątroba, wieprzowina, drób),
  • drożdże piwne,
  • tłuste ryby,
  • ryż brązowy,
  • mleko pełne,
  • jaja,
  • awokado,
  • melon,
  • grzyby,
  • soja,
  • ziemniaki,
  • brokuły,
  • pomarańcze,
  • pestki słonecznika,
  • otręby pszenne.

Warto wspomnieć, że witamina B5 szybko ulega destrukcji wskutek obróbki termicznej lub działania promieni słonecznych.

Podsumowując, witamina B5 uczestniczy w regeneracji komórek skóry oraz wytwarzaniu przeciwciał. Zapewniając organizmowi dziecka odpowiednią dawkę kwasu pantotenowego, zapobiegniemy osłabieniu odporności immunologicznej, wesprzemy funkcjonowanie jego układu nerwowego i przyspieszymy proces gojenia się powstałych ran. Bogate w witaminę B5 są zarówno produkty odzwierzęce, jak i pochodzenia roślinnego.

Komentarze