Witamina C - czy warto ją stosować na odporność?

Źródła witaminy C Witamina C jest często stosowana jako środek mający poprawić odporność organizmu i chronić go przed infekcjami. Czy jednak przyjmowanie preparatów z kwasem askorbinowym rzeczywiście wspiera funkcjonowanie układu immunologicznego? Czy regularne stosowanie witaminy C sprawi, że będziemy chorować rzadziej?

Witamina C a przeziębienia

Dość powszechna jest opinia, że przyjmowanie witaminy C może ochronić nas przed przeziębieniem. Tymczasem badania naukowe prowadzone na przestrzeni 6 dekad, przeanalizowane w 2007 roku, w dużym przeglądzie systematycznym, wykazały, że suplementacja kwasu askorbinowego nie wpływa na częstotliwość zachorowań. Wyjątkiem okazały się osoby wykonujące intensywny wysiłek fizyczny, np. maratończycy. W ich przypadku przyjmowanie dużych dawek witaminy C znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby przeziębieniowej (nawet o 50%). Co się zaś tyczy pozostałych osób, profilaktyczne zażywanie witaminy C nieznacznie skraca czas trwania przeziębienia i w niewielkim stopniu łagodzi jego objawy.

Witamina C - czy rzeczywiście wspiera odporność?

Witamina C nie chroni w większości przypadków przed infekcjami. Czy warto więc stosować ją na odporność? Tak, biorąc pod uwagę jej wpływ na układ immunologiczny. Substancja zwiększa aktywność białych krwinek, zmniejsza replikację wirusów oraz częstotliwość występowania zapalenia płuc. Ponadto kwas askorbinowy ma działanie przeciwutleniające. Wykazuje zdolność do neutralizowania wolnych rodników działających niszcząco na komórki ciała. Będąc silnym przeciwutleniaczem, witamina C wzmacnia ogólną odporność organizmu.

Witamina C - tabletki czy proszek?

Która forma będzie lepsza - witamina C w tabletkach czy proszku? By wybrać konkretny produkt, warto poznać charakterystyczne cechy obu grup preparatów.

Zaletą witaminy C w proszku jest fakt, że zwykle nie zawiera konserwantów. Skoncentrowany preparat w odpowiedniej dawce trzeba wymieszać z wodą lub dowolnym sokiem owocowym. Kwas askorbinowy w tej formie jest wygodny do przyjęcia i szybko absorbowany przez ciało.

Witamina C w tabletkach to preparat, który zażywa się bez konieczności sporządzenia roztworu. Można go przyjmować w dowolnym miejscu i czasie, co bywa ważnym udogodnieniem szczególnie w przypadku regularnego suplementowania kwasu askorbinowego. Forma ma również znaczenie dla tempa, w jakim wchłania się witamina C - tabletki muszą zostać strawione i rozpuszczają się wolniej niż proszek.

To, pod jaką postacią przyjmujemy kawas askorbinowy, nie wpływa na jego przyswajalność. Warto zatem kierować się swoimi indywidualnymi potrzebami, dobierając suplement do profilaktycznego stosowania w celu wzmocnienia odporności.

Witamina C 1000 - kiedy się ją stosuje?

Witamina C 1000 jest suplementowana w przypadku niedoborów witaminy C oraz w stanach zwiększonego na nią zapotrzebowania. Pomaga wzmacniać układ odpornościowy i zapewnia organizmowi ochronę przed wolnymi rodnikami. Witamina C 1000 nie powinna być podawana dzieciom poniżej 12 roku życia. Suplement jest dostępny bez recepty i najczęściej ma formę tabletek musujących. Należy zachować ostrożność, stosując witaminę C 1000, by nie dopuścić do przedawkowania. Skutkami nadmiernego spożycia substancji mogą być biegunka i odkładanie się kamieni szczawianowych.

Witamina C nie jest cudownym środkiem na odporność i przeziębienie. W większości przypadków jej profilaktyczne przyjmowanie nie zabezpiecza przed infekcjami. Regularne stosowanie witaminy C może jednak wzmocnić w pewnym stopniu układ odpornościowy, a także chronić organizm przed wpływem wolnych rodników. Na rynku znajdziemy wiele suplementów z kwasem askorbinowym. W przypadku substancji, jaką jest witamina C, apteka oferuje preparaty w formie tabletek, proszku, rozpuszczalnych pastylek, a czasem również syropów i kropli. W każdej postaci kwas askorbinowy będzie miał tę samą przyswajalność, dlatego dobierając konkretny produkt, warto kierować się przede wszystkim składem i indywidualnymi potrzebami.

Komentarze