Rodzaje jogi - jak wybrać najlepsze ćwiczenia dla siebie?

JogaPraktykowanie jogi przynosi niezliczone korzyści naszemu zdrowiu fizycznemu i psychicznemu. Coraz więcej osób zapisuje się na zajęcia jogi, ponieważ pomagają one walczyć ze stresem, rozciągają, ale i wzmacniają mięśnie, a także działają zbawiennie na kręgosłup i stawy. Jogę może ćwiczyć każdy, bez względu na wiek, czy sprawność fizyczną. Regularne ćwiczenia pomogą uelastycznić ciało i poprawić kondycję.

Do wyboru mamy wiele rodzajów jogi. Różnią się one między sobą intensywnością i tempem ćwiczeń. Do praktykowania niektórych odmian jogi potrzebne są różnego rodzaju akcesoria na przykład wałki, krzesła, czy klocki w klasycznej jodze według Iyengara, czy specjalne warunki ćwiczeń jak podwyższona temperatura w pomieszczeniu w przypadku jogi Bikram, czy hot jogi.

Style jogi

Rodzajów jogi jest bardzo wiele, nie sposób je wszystkie opisać. Niekiedy różnice pomiędzy nimi są bardzo subtelne. Przyjrzyjmy się więc kilku podstawowym i najczęściej uprawianym nurtom jogi.

Najpopularniejsze rodzaje jogi:

  1. Vinyasa,
  2. Ashtanga,
  3. Joga klasyczna według Iyengara,
  4. Kundalini,
  5. Bikran,
  6. Hot joga,
  7. Aerial.

1. Vinyasa

Jest to joga dosyć dynamiczna, w której nie pozostajemy w asanach zbyt długo, a przejścia pomiędzy nimi są bardzo płynne. Ćwicząc vinyasę, z pewnością się zmęczysz i spalisz sporo kalorii. Podczas ćwiczeń rzadko używa się jakichkolwiek gadżetów. Pomocne mogą okazać się czasami pasek do jogi, czy klocki.

Ćwiczeniom często towarzyszy muzyka i to dosyć dynamiczna, a sekwencje asan są szybkie i niekiedy początkującym adeptom jogi trudno jest nadążyć za nauczycielem. Nie zrażaj się jednak- płynne szybkie przechodzenie z jednej asany do drugiej, już po kilku tygodniach regularnych ćwiczeń staną się również Twoim udziałem.

Vinyasa poprawia koncentrację, refleks, równowagę, siłę mięśniową, wydolność oddechowa i krążeniową, jednocześnie również uelastyczniając i rozciągając mięśnie.

2. Ashtanga

To jeden z najpopularniejszych rodzajów jogi, ale wcale nie najłatwiejszy. Ashtanga mocno angażuje mięśnie i wymaga sporo siły. Tutaj również bardzo rzadko wykorzystuje się pomoce do ćwiczeń w formie gadżetów. Chociaż tutaj w większości asan pozostajemy aż na 5 oddechów, to i tak większość uczniów odbiera ashtangę, jako bardzo intensywną i dosyć wymagającą.

Podczas praktyki wykonujemy określoną sekwencję asan- liczy się tutaj skupienie, zaangażowanie, ale również energia, siła i płynność ruchów.

Ten rodzaj jogi pomoże Ci szybko poprawić kondycję fizyczną, koncentrację, nauczy skupiania uwagi na chwili obecnej i pełnego zaangażowania w wykonywane czynności, a także wzmocni ręce, nogi i mięśnie tułowia. Oczywiście, jak w każdym rodzaju jogi, istnieje wiele modyfikacji poszczególnych asan, tak aby każdy mógł cieszyć się praktyką, niezależnie od tego, jaki jest stopień jego aktualnej sprawności fizycznej.

3. Joga klasyczna według Iyengara

Propagatorem tego stylu był wielki nauczyciel i guru B. K. S. Iyengar. Ten rodzaj jogi znacznie różni się od dwóch poprzednich. Jest mniej dynamiczny, wymaga za to dużej precyzji, siły i cierpliwości. Już samo wchodzenie w poszczególne asany zajmuje niekiedy sporo czasu bowiem, liczy się tutaj każdy szczegół- ułożenie placów rąk, precyzyjne ustawienie stóp, czy napięcie konkretnych mięśni. W poszczególnych pozycjach trwamy zwykle od kilku do kilkunastu oddechów, ale może się zdarzyć, że i kilka minut lub dłużej.

Podczas praktykowania tego stylu jogi wykorzystuje się wiele różnych gadżetów takich jak:

  • krzesła do jogi,
  • paski,
  • klocki,
  • koła,
  • wałki.

Joga według Iyengara nauczy nas cierpliwości, uważności, wyciszy, uspokoi, ale również wzmocni i uelastyczni mięśnie, uwolni nas od nagromadzonych napięć fizycznych i psychicznych. Choć nie jest to praktyka zbyt dynamiczna, to podczas zajęć można się naprawdę zmęczyć, ponieważ precyzja wykonywania poszczególnych pozycji oraz czas trwania w nich wymaga ogromnej koncentracji i mocno angażuje mięśnie.

4. Kundalini

To bardzo specyficzna odmiana jogi, która ma na celu nie tylko wzmacnianie i rozciąganie ciała, ale przede wszystkim poprawę przepływu energii w ciele. Choć wielu osobom kundalini kojarzy się z energią seksualną w ciele, to jednak nie na tym aspekcie skupiamy się w czasie wykonywania ćwiczeń. Joga kundalini pomaga osiągnąć balans energetyczny, wpływając pozytywnie na wszystkie czakry naszego ciała oraz poprawia aurę.

Podczas wykonywania ćwiczeń bardzo często słucha się lub śpiewa mantry. Choć pozycje są proste do wykonania, to jednak na zajęciach można się zmęczyć, ponieważ pozostaje się długo w poszczególnych asanach- nawet do kilku minut, często wykonuje się bardzo wiele powtórzeń poszczególnego ćwiczenia, co bywa wyczerpujące i z pewnością przyczynia się również do poprawy siły mięśniowej i ogólnej kondycji fizycznej.

Celem jogi kundalini jest uzdrowienie energetyczne naszego ciała i naszej duszy, co później przekłada się na realne zmiany we wszystkich sferach naszego życia- zdrowotnej, kontaktach międzyludzkich, a nawet finansach. Harmonijny przepływ energii w ciele jest podstawą zdrowia i dobrobytu w każdym możliwym znaczeniu.

Uczestnictwo w zajęciach jogi kundalini to dla wielu osób niesamowite przeżycie. Panuje na nich wyjątkowy nastrój, nauczyciel jest ubrany na biało, a po zakończeniu praktyki wyraźnie poprawia się nasze samopoczucie fizyczne i nastrój.

5. Bikran

Twórcą tego stylu jogi jest Bikram Choundoury- pochodzący z Indii, a mieszkający w Stanach Zjednoczonych nauczyciel jogi. Tego rodzaju praktyka ma za zadanie przyspieszyć i uprawnić detoks organizmu.

Zajęcia odbywają się w warunkach podwyższonej temperatury powietrza i dużej wilgotności, co sprzyja usuwaniu wraz z potem toksyn z ciała. Trzeba się przygotować na to, że po takich zajęciach ubrania będą kompletnie mokre. Musimy więc koniecznie zabrać ze sobą worek na nie oraz ręcznik i suszarkę do włosów. Niezbędna jest również butelka wody, którą będziemy popijać w trakcie trwania zajęć oraz po ich zakończeniu.

Sesja Bikram jogi trwa zawsze 90 minut i powtarza się na niej dwukrotnie sekwencję złożoną z tych samych 26 asan. Ćwiczenia w warunkach wysokie temperatury i wilgotności powietrza są wymagające, ale przynoszą znakomite rezultaty. Pomagają dogłębnie oczyścić organizm z toksyn, świetnie wpływają na kondycję skóry, samopoczucie, a także wyjątkowo rozluźniają spięte mięśnie.

Niestety ze względu na wysokie koszty samej licencji, a później duże nakłady na odpowiednie nagrzanie pomieszczenia do ćwiczeń i utrzymanie wilgotności powietrza, zajęcia Bikram należą do najdroższych spośród wszystkich stylów jogi. W Polsce oferuje je jak dotąd tylko jedna szkoła jogi znajdująca się w Warszawie.

6. Hot joga

To mniej restrykcyjny rodzaj jogi niż Bikram. Choć w pokoju do ćwiczeń również panuje podwyższona temperatura, to wilgotność powietrza jest mniejsza, a w samej praktyce jest wiele różnic.

Przede wszystkim zajęcia nie są tak długie i są o wiele bardziej urozmaicone, ponieważ nie opierają się na powtarzaniu tej samej sekwencji asan, co dla niektórych osób może być zbyt monotonne. Na każdych zajęciach wykonuje się inny układ pozycji jogi.

Ze względu na podwyższoną temperaturę w sali ćwiczeń, również tu można się mocno spocić, dlatego koniecznie zabierzmy ze sobą na zajęcia ręcznik oraz dużą butelkę wody. Te zajęcia pomogą nam szybko poprawić kondycję fizyczną, głęboko rozluźnią mięśnie i zwiększą elastyczność, ale również poprawią siłę i poczucie równowagi.

Hot joga jest bardziej dostępna niż Bikram. Warto szukać takich zajęć w renomowanych szkołach jogi.

7. Aerial

Ćwiczenia wykonywane są w specjalnych hamakach, które podwieszone są do sufitu. Po zwinięciu materiału hamak zmienia się w grubszą linę. Choć często ćwiczenia aerial jogi wyglądają bardzo widowiskowo i wydają się trudne, to w rzeczywistości wiele pozycji bardzo łatwo wykonać.

Ten styl jogi nie wymaga dużej elastyczności ani siły, a ćwiczenia są naprawdę bardzo przyjemne i odprężające. Aerial przyniesie ogromne korzyści naszemu kręgosłupowi i stawom. Odciąża je i pomaga całemu ciału się rozluźnić.

Dodatkową zaletą jest to, że zajęcia odbywają się w niewielkich grupach- maksymalnie 10-osobowych. Panuje więc na nich przyjazna, spokojna i przytulna atmosfera, a nauczyciel, prowadząc małą grupę, jest w stanie poświęcić sporo czasu każdemu uczniowi.

Poza opisanych tu najpopularniejszymi stylami jogi istnieje jeszcze bardzo wiele innych na przykład:

  • joga funkcjonalna,
  • joga dla kręgosłupa,
  • power joga,
  • strala joga,
  • joga beat,
  • core joga.

Jaką jogę wybrać? To, które zajęcia będą dla nas najlepsze to kwestia bardzo indywidualna. Najlepiej po prostu spróbować kilku różnych stylów jogi i sprawdzić, który najbardziej nam odpowiada. Pamiętaj, że po zajęciach jogi powinnaś czuć się zrelaksowana, pełna energii i pozytywnie nastawiona do życia. Jeśli ćwiczenia są dla Ciebie stresem, kojarzą Ci się z nadmiernym wysiłkiem lub są dużym wyrzeczeniem, wówczas zdecydowanie powinnaś spróbować innego stylu jogi. Czasami warto też skorzystać z zajęć w tym samym stylu, ale prowadzonych przez innego nauczyciela. Jeśli między nami a instruktorem nie ma nici porozumienia lub nie lubimy sposobu prowadzenia zajęć, jaki stosuje, wówczas nie odniesiemy pożądanych korzyści z ćwiczeń.

Komentarze