Pesymista - jak się zachowuje? Jak zwalczyć pesymizm?

Pesymizm - pesymistaPesymista zawsze widzi tylko negatywne aspekty życia i każdej sytuacji. Stale się czymś zamartwia i według niego na pewno niedługo wydarzy się coś złego. Już na starcie uważa, że wszystko jest skazane na niepowodzenie, nie wierzy w siebie i w innych. Pesymista ma problemy z odmawianiem, nie jest asertywny, to człowiek bierny, mający problemy z angażowaniem się w działanie. Skąd bierze się pesymizm, jak zachowuje się pesymista i jak zwalczać w sobie pesymizm, gdy nas przytłacza negatywne spojrzenie na świat?

Skąd się bierze pesymizm?

Pesymizm bierze się z różnych źródeł. Może być uwarunkowany osobowościowo, to znaczy, że pojawia się wraz z innymi cechami, które posiadamy. Pesymizm bardzo często cechuje osoby o skłonnościach do perfekcjonizmu: chcą być we wszystkim najlepsze i jeśli im się nie udaje - wykazują tendencję do widzenia wszystkiego w czarnych barwach. To także cecha ludzi zakompleksionych, lękliwych, o skłonnościach do fobii czy nerwic.

Pesymizm może być również cechą danej społeczności, mentalności ludzkiej. Czy Polacy to urodzeni pesymiści? Nie do końca, ale nie oszukujmy się: mamy tendencję do narzekania i widzenia wszystkiego w czarnych barwach. Zupełnie inne usposobienie mają mieszkańcy krajów Europy południowej, w tym krajów śródziemnomorskich: przypisuje się im życiowy optymizm. Podobnie jest z Amerykanami: to ludzie otwarci, towarzyscy i pozytywnie nastawieni do otaczającego świata. Źródeł takiej mentalności szukać można w historii tych narodowości, więc to temat na znacznie dłuższą dyskusję… Nie mniej jednak pesymizm może być związany z daną społecznością, może być również uwarunkowany środowiskowo, ale w nieco węższym znaczeniu, a dokładniej: być związany ze środowiskiem, w jakim się wychowaliśmy, czyli z naszą rodziną. Rodzice bardzo łatwo mogą nam "przekazać" pesymistyczne nastawienie do świata. Jeśli będziemy wzrastać w takim poczuciu, stanie się ono częścią naszego życia.

Pesymizm może być także ściśle związany z brakiem wiary w siebie i innych oraz lękami z dzieciństwa, które nie zostały odpowiednio przepracowane i towarzyszą nam przez całe życie, np. gdy rodzice nie zachęcali nas do działania, bo obawiali się, że nam się nie uda. Ustrzegając nas przed ewentualną porażką sprawili, że w dorosłym życiu nie będziemy w ogóle podejmować żadnego wysiłku i działania.

Jak zachowuje się pesymista?

Wiemy już, że pesymista to człowiek, który nie wierzy w siebie. Jakie zachowania są typowe dla pesymisty? Przede wszystkim taka osoba:

  • zawsze widzi wszystko "w czarnych barwach", uważa, że nic mu się nie uda, wszystko jest bez sensu itp.;
  • nie widzi celu w swoim życiu;
  • nie lubi planować i wyobrażać sobie czegoś;
  • jest bierny, rzadko angażuje się w coś z własnej woli;
  • ma tendencję do narzekania i marudzenia;
  • nie chce podejmować za nic odpowiedzialności;
  • miewa problemy z podjęciem decyzji;
  • stale się czymś zamartwia, coś go dręczy, niepokoi;
  • rozpamiętuje porażki, a nie potrafi cieszyć się z sukcesów;
  • zniechęca innych do działania i aktywności, np. mówiąc: "Daj spokój, to i tak się nie uda", "I po co się tak starasz, i tak nikt tego nie doceni".

Pesymiści to bardzo często ludzie zmęczeni życiem, sfrustrowani ale i pełni zazdrości dla dokonań i umiejętności innych. W wielu przypadkach to ludzie leniwi oraz posiadający bardzo niską samoocenę. Otwarcie krytykują innych, ale brakuje im obiektywnego spojrzenia na swoją osobę. Bardzo często umieszczają siebie w roli ofiary, np. mówiąc: "Nie udało mi się, wszystko zawsze jest przeciwko mnie" itp.

Wpływ pesymizmu na nasze zdrowie

Czy pesymizm ma wpływ na nasze zdrowie? Specjaliści są zgodni, że tak i to zarówno na zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Eksperci twierdzą, że postawa pesymistyczna nie jest zdrowa: pesymista wytworzą mniej endorfin, czyli hormonów szczęścia, które poprawiają samopoczucie, sprawiają, że jesteśmy aktywni, chętni do życia, uśmiechnięci i… zdrowsi. Pesymiści są bardziej narażeni na wiele chorób, w tym schorzeń układu krążenia oraz układu oddechowego. Są przemęczeni, stale zestresowani, co negatywnie odbija się na ich zdrowiu fizycznym: częściej chorują na zaburzenia psychiczne, w tym depresję ale i na nowotwory! Pesymista borykać się może również z gorsza koncentracją uwagi, gorszą pamięcią oraz trudnościami ze snem.

Mówi się, że pesymiści żyją krócej. Czy coś w tym jest? Okazuje się, że tak. Opłaca się być optymistą i radośnie podchodzić do tego, co niesie nam życie.

Jak zwalczać w sobie pesymizm?

Uważasz, ze jesteś pesymistą i chcesz zmienić w sobie to negatywne podejście do życia? Nic prostszego, poniżej kilka ciekawych sposób na zwalczanie w sobie pesymizmu.

Myśl pozytywnie o sobie i innych
Optymiści w każdym (oczywiście również w sobie) widzą coś dobrego, pesymista skupia się raczej na negatywach. Jeśli chcesz walczyć ze swoją skłonnością do pesymizmu, myśl pozytywnie o sobie i innych, nie zakładaj od razu, że druga osoba jest zła, niemiła, nieżyczliwa. Daj sobie czas, aby ją poznać, być może zauważysz jej dobre strony? Myśl pozytywnie również o sobie. Nikt nie powiedział Ci dziś komplementu? Zrób to samodzielnie, od razu poczujesz się lepiej!

Miej świadomość swoich zalet
Bardzo istotnym krokiem w walce ze swoimi skłonnościami do pesymizmu jest świadomość swoich zalet i mocnych stron. Najlepszym rozwiązaniem jest wypisanie ich na kartce i umieszczenie w widocznym miejscu, np. na tablicy korkowej w sypialni. Gdy obudzisz się rano i przeczytasz, że: "Jestem pracowita, miła, doskonale gotuję, znam trzy języki obce, szybko uczę się nowych rzeczy…" od razu poczujesz się wartościową i wyjątkową osobą. Nie wiesz, jakie jeszcze masz zalety? Spytaj bliskich, co cenią w Tobie najbardziej, na pewno lista Twoich mocnych stron szybko się powiększy.

Dostrzegaj to, co dobre
Kluczem do optymizmu życiowego jest również docenianie w życiu tego, co dobre, nawet, gdy dzieje się źle. Jeśli np. straciłaś pracę, nie załamuj się od razu. Potraktuj to jako wyzwanie ale i szansę. Może to czas na spełnienie marzenia o własnej firmie? W każdej chwili staraj się dostrzegać to, co pozytywne, wyciągaj nawet ze złych chwil i wspomnień to, co dobre - to, co się wzbogaciło.

Wizualizuj sukcesy
Jeśli zobaczysz swój sukces w wyobraźni - bardzo możliwe, że wkrótce będziesz się nim cieszyć w rzeczywistości. Myśl o swoim sukcesie, planuj to, wyobrażaj sobie w najdrobniejszych szczegółach. Jeśli przyjdzie Ci o niego walczyć, będziesz wiedziała, jak go osiągnąć!

Ciesz się z drobnych rzeczy
Optymista cieszy się w drobnych rzeczy, potrafi cieszyć się z pięknej, pogody, z tego, że ktoś się do niego uśmiechnął, pozdrowił życzliwie, docenia smak kawy pitej z ukochaną osobą, kolejny sukces dziecka. Rób tak samo, ciesz się z drobnostek, zapisuj je i czytaj wieczorem: z pewnością położysz się spać z wyśmienitym nastroju i obudzisz w dokładnie takim samym!

Nie bój się porażki
Pesymista wszędzie widzi widmo porażki, niejako przyciąga ją myślami i słowami. Optymista wie, że może spodziewać się porażki, ale postrzega ją zupełnie inaczej. Dla niego to cenna lekcja na przyszłość, szansa na poprawę, możliwość skonfrontowania swoich działań z rzeczywistością. Optymista nie tyle cieszy się z porażki, ile wyciąga z niej wnioski, analizuje ją i działa dalej: mądrzej i odważniej.

Działaj, ryzykuj, próbuj
Nie chcesz być pesymistą? Działaj, bądź człowiekiem aktywnym, próbuj, ryzykuj. Nie uda się tym razem? Zrób wszystko, aby udało się następnym! Optymiści to ludzie aktywni, chętni do działania, podejmujący ten sam wysiłek wielokrotnie, mimo niepowodzeń.

Czy pesymizm może być dobry?

Pojawia się pytanie: czy pesymizm może być dobry? Czy bycie pesymistą może nieść coś dobrego? Należy pamiętać, że pesymizm to tylko jedna z cech charakteru, wpływa na inne, może jednak wiązać się z wieloma pozytywnymi cechami. Pesymista zwykle jest osobą spokojną, ma analityczny umysł, skłonność do refleksji. Pesymiści są również bardziej odpowiedzialni, zastanawiają się nad sobą, swoim życiem, to ludzie pracowici i sumienni.

Komentarze