Medytacja, czyli... sposób na walkę z problemami

MedytacjaNie dla wszystkich obecna epidemia jest czasem wolnym od obowiązków zawodowych, wręcz mają ich zdecydowanie więcej i to w warunkach daleko odbiegających od normalności. Większość jednak jest zmuszona przebywać z wielu powodów w domu. Najtrudniej mają osoby zarażone, nie najlepiej znoszące chorobę i wszystkie pozostałe, które muszą przestrzegać kwarantanny. Konieczność przebywania w domu z powodu koronawirusa, nie musi jednak być czasem zupełnie straconym. Więcej wolnego czasu można, a nawet trzeba wykorzystać z pożytkiem dla siebie i innych. 

Dieta oraz ćwiczenia fizyczne i psychiczne

W czasie wykonywania codziennych obowiązków, nie zawsze jest czas dla najbliższych, na to by zadbać o właściwą dietę czy ćwiczenia fizyczne. Przymusowe siedzenie w domu, to dobry czas, by lepiej zaplanować zakupy. To dobry moment na zmianę diety, na bardziej zrównoważoną, bardziej sprzyjającą podnoszeniu odporności. Jedyną rzeczą, o której warto przy tej okazji pamiętać, to umiarkowanie zarówno co do ilości, jak i rodzaju pokarmu.

Dieta wspomagająca wyciszenie powinna dostarczać dużo energii, być łatwostrawna i oczyszczająca. Warto zrezygnować z dużych ilości mięsa i drobiu, produktów oczyszczonych (np. cukier, białe pieczywo), alkoholu i marynat.

Oprócz częstego wietrzenia pomieszczeń i spacerów w miarę możliwości, warto pomyśleć o kilku ćwiczeniach fizycznych wykonanych w warunkach domowych.

Warto też zadbać o kondycję psychiczną i odpowiednie nastawienie do zaistniałej sytuacji. Oprócz śledzenia na bieżąco rządowych komunikatów, trzeba także znaleźć czas na wyciszenie. Wysiłek włożony w jak najlepsze dostosowanie się do sytuacji, na którą nie mamy wpływu, na pewno się opłaci i przyniesie sporo korzyści.

Nie chodzi o to, by wprowadzać radykalne zmiany we własnym życiu. Warto jednak pomyśleć, co jeszcze można zrobić, gdy sytuacja wydaje się beznadziejna, a my chcemy ją zmienić, choćby odrobinę polepszyć. Medytacja, to coś, co wielu zwłaszcza wierzącym, nie wydaje się konieczne do życia. Są jednak tacy, których obecna sytuacja skłania do zainteresowania się tą formą wyciszenia. Na pewno warto osiągnąć taki stan ducha, który pozwala w pełni cieszyć się życiem, bez nadmiernego roztrząsania przeszłości i zamartwiania się o przyszłość.

Porady medytacyjne

Warto wiedzieć, że:

  • Należy unikać medytowania bezpośrednio po posiłku, bo metabolizm w tym czasie zwalnia. Także po spożyciu alkoholu lub innych środków odurzających. Niewskazany jest również stan totalnego zmęczenia i niewyspania.
  • Pożądane jest medytowanie zawsze w tym samym miejscu, ciepłym, cichym i ustronnym, z lekko przytłumionym światłem. Warto wyłączyć telefon i mieć w pobliżu zegar, by sprawdzić czas.
  • Trzeba zadbać o wygodne ubranie, bez butów. Pozycja powinna być wygodna, na krześle lub na podłodze, plecy proste, głowa uniesiona.
  • Najlepiej poświęcić na to od piętnastu do trzydziestu minut rano i wieczorem, najlepiej kilka godzin przed snem. Sami musicie określić jaki czas jest dla was najlepszy i trzymać się go za każdym razem. Gdy brakuje czasu rano, można ćwiczyć tylko raz dziennie, ale warto poświęcić na medytację rano choćby 10 minut.
  • Nie należy się zniechęcać, jeśli z tego czasu tylko kilka sekund przyniesie wyciszenie i spokój. Bądźcie biernymi obserwatorami samych siebie, zbyt mocne starania, by wpływać na to co przynosi medytacja, przyniesie rezultaty odwrotne od zamierzonych.
  • Jeśli medytacja sprawia, że banalne problemy urastają do jeszcze większych rozmiarów, należy ją przerwać.
  • Po zakończeniu medytacji warto przez chwilę posiedzieć w ciszy, żeby wrócić do rzeczywistości.

Rozluźniona postawa i ćwiczenia fizyczne ułatwiające wyciszenie

Najlepiej jest wykonywać je na świeżym powietrzu, ewentualnie na balkonie lub przy otwartym oknie. Postawa stojąca z prostymi plecami i uniesioną głową, ręce luźno opuszczone, stopy skierowane do przodu, rozstawione na szerokość barków - wszystkie stawy powinny być rozluźnione.

1. Oddech powinien być równy i ciągły, bez wstrzymywania wydechu, a ruchy zsynchronizowane z wdechem i wydechem.

  • Warto zacząć od uśmiechu, który rozluźnia wszystkie mięśnie twarzy.
  • Nie poruszając dolną częścią ciała, przez około dwie minuty obracajcie górną część ciała raz w lewo, raz w prawo.
  • Wykonując wydech obróćcie głowę raz w lewo, raz w prawo. Potem zróbcie to samo kilka razy unosząc i opuszając głowę.
  • Kolejne ćwiczenie polega na powolnym kreśleniu ramionami szerokich kół przy jednoczesnym wspinaniu się na palcach. Wdech i uniesienie rąk nad głowę, potem ich opuszczenie i wydech. Powtórzcie kilka razy.
  • Zróbcie wdech wspinając się na palce i unosząc ręce ponad głowę, obracając jednocześnie dłonie wewnętrzną stroną ku górze. Wydech przy opuszczaniu rąk. Powtórzcie kilka razy.

2. Przyjmując postawę leżącą, podobną do stojącej, skupcie się na oddychaniu, a potem powoli przez 5-15 minut, pozwólcie sobie odczuć ciężar ciała, który "wmuruje" was w podłoże. Reguluje oddech i ułatwia zasypianie.

O co chodzi w medytacji i jak to osiągnąć?

Stres, który nie przemija samoistnie, to powód złego samopoczucia i mniejszej odporności na choroby. Medytacja to sposób na odwrócenie tego stanu. W idealnej medytacji chodzi o "bycie", bez złych czy dobrych wspomnień, ważny jest absolutny spokój. Komu pozwalają na to warunki domowe, może spróbować:

  • Wyeliminować wszystkie zbędne, zewnętrzne wpływy, które powodują nadmierną dekoncentrację. Wszystkie techniki medytacyjne dążą do skupienia uwagi na robieniu tylko jednej rzeczy w danym czasie. Ta umiejętność przyda się w wielu sytuacjach codziennego życia. Natura myśli jest taka, że są w ciągłym ruchu i bardzo trudno skupić się tylko na jednej. W osiąganiu tej zdolności może wam przeszkodzić niecierpliwość, nastawienie na sukces czy szybkie rezultaty. Korzyści będą początkowo subtelne, mało zauważalne. Z medytacją jest jak z ćwiczeniami fizycznymi, wymagają wysiłku i systematyczności. To proces, który nie ma końca. Na szczęście największą trudność sprawia na samym początku, potem zaczynamy z przyjemnością myśleć o tych krótkich chwilach harmonii.
  • Warto zacząć od medytacji oddechowej, zamknięte oczy ułatwiają skupienie. Nie należy wykonywać żadnych przesadnych wdechów, chodzi tylko o to, by być świadomym oddechów. Można zacząć je w myślach liczyć np. do pięciu czy dziesięciu, a potem zaczynać liczyć od nowa. Nawet jeśli zdekoncentrują was jakieś myśli, warto po chwili wrócić do liczenia. Dobrze jest robić to chociaż przez miesiąc. Efektem ćwiczenia jest spowolnienie oddechu i umiejętność zastosowania tej techniki w chwilach zdenerwowania, nawet w bardzo niesprzyjających warunkach.
  • Mantra, czyli specjalna formuła wyciszenia, to jedno czy kilka słów, a nawet cała modlitwa, której ciągłe powtarzanie doskonale wycisza. Każdego dnia skutecznie używają jej miliony ludzi na całym świecie, dla katolików taką idealną mantrą jest różaniec. Można wybrać jakiś unikalny zwrot, który tylko dla was będzie miał to wyjątkowe, uspokajające znaczenie. Być może pojawi się sam w waszym umyśle, po prostu w wyjątkowy sposób przykuje waszą uwagę. Powtarzanie mantry półgłosem lub w ciszy oraz skupienie na własnym oddechu, powinno wyłączyć myślenie o czymkolwiek innym. Celem ćwiczenia jest takie wytrenowanie umysłu, by świadome kontrolować własne procesy myślowe i temperować własną niecierpliwość. Nie zawsze się to udaje, zwłaszcza gdy umysł jest czymś wyjątkowo zaniepokojony.
  • Wyciszenie nie musi przebiegać w bezruchu, jest możliwe z otwartymi oczami na stojąco, na siedząco lub leżąc. Wydaje się szczególnie ważne podczas pracy, w której niektórzy z was nadal spędzają większość czasu. Jest możliwe również podczas spaceru, podczas jazdy autobusem czy w kolejce. Ma na celu podtrzymanie stanu spokoju, nie powinno zastępować właściwej medytacji.
  • Stosujcie zasadę spokoju, która przyświeca wam przy wykonywaniu choćby najbardziej przyziemnych czynności. Ma na celu maksymalne skupienie uwagi i zaangażowania na wykonywanej w danym momencie czynności, tak jakby nic bardziej ważnego nie istniało. Planowanie przyszłości, to też element teraźniejszości, na którym warto skupić się tak samo jak na realizacji różnych pomysłów.

Istnieją różne rodzaje medytacji, warto znaleźć najlepszy dla siebie sposób. Medytacja to rodzaj autohipnozy, która ma zwiększyć świadomość samych siebie, ułatwić kontakt z własnym ciałem i zachodzącymi w nim zmianami. Zmniejsza poziom stresu, wprowadza więcej spokoju i optymizmu oraz pozytywnego nastawienia do życia. Efekty są jeszcze lepsze, gdy medytacji towarzyszy odpowiednia dieta i dbałość o sprawność fizyczną. Stosowanie krótkich przerw z elementami wyciszenia w pracy, zwiększa jej efektywność i wytrwałość w dążeniu do celu.

Komentarze