Jak mniej myśleć? Poradnik dla zestresowanych i szukających radości życia

Jak mniej myśleć?Myślisz o najnowszym projekcie w pracy, czekającej Cię wizycie u lekarza, rozmowie z mamą, kłótni z koleżanką, następnej racie za samochód, sprawdzianie córki w przyszłym tygodniu, zaległym szczepieniu synka… Dodatkowo planujesz następny urlop i zastanawiasz się, kiedy kupić prezent dla ukochanej osoby z okazji Waszej rocznicy.

Nie za dużo tego? Każdego dnia myślimy o wielu osobach, rzeczach, sytuacjach, tworzymy plany, marzenia, realizujemy je. Bywa jednak i tak, że myśli zaczynają nas przeciążać, czujemy się zmęczeni i nie możemy trzeźwo ocenić sytuacji i znaleźć z niej najlepszego wyjścia. Jak mniej myśleć, pozbyć się uczucia presji i na nowo cieszyć się życiem?

Czy myślenie jest złe? Oczywiście, że nie. Mylenie, analizowanie i zastanawianie się jest twórcze, pozwala nam znajdywać najlepsze rozwiązania z danej sytuacji. Dlaczego zbyt wiele myśli może nam przeszkadzać? Przede wszystkim możemy skupiać na negatywnych aspektach i zapominać o trzeźwym analizowaniu danej sytuacji.

Jak mniej myśleć? Porady dla każdego

Poniższe porady kierowane są do każdego, a w szczególności do osób, które za dużo myślą, rozpamiętują, zastanawiają się zamiast działać. Postaraj się uwolnić swój umysł od nadmiaru myśli i na nowo ciesz się życiem!

1. Skup się na tym, co jest tu i teraz

Bardzo często poświęcamy czas na wspomnienia, rozpamiętywanie tego, co było ale i na wymyślania tysiąca scenariuszy dla tego, co ma nadejść. O wiele lepszym rozwiązaniem jest skupienie się na tym, co jest tu i teraz i działanie na rzecz dnia dzisiejszego. Skupianie się na wspomnieniach może sprawić, ze będziemy tęsknić za tym, co było dobre i rozpamiętywać to, co było złe, czym wpędzimy się w nieprzyjemny nastrój i zapomnimy robić to, co powinniśmy. Z kolei koncentrowanie się jedynie na przyszłości i planowanie również może zahamować naszą działalność. Zajęci wymyślaniem tego, co może się wydarzyć możemy przegapić wiele szans i dobrych momentów.

2. Zastanów się, co możesz zrobić w danej sprawie i zrób to

Zamiast nadmiernie dużo się zastanawiać, pomyśl o danej sprawie obiektywnie: co możesz zrobić? Wypisz możliwe działania na kartce i… zrealizuj je! To najprostsza ale i najbardziej skuteczna metoda na pozbycie się nadmiaru myśli i tworzonych analiz. Nie oznacza to oczywiście, że masz zacząć działać spontanicznie i bez zastanowienia w każdej sytuacji. Twoim zadaniem jest pozbycie się nadmiaru myśli, poświecenie czasu, który spędzasz na rozmyślaniu na działanie! To właśnie ono przyniesie Ci oczekiwane efekty. Ustalaj konkrety sama/sam ze sobą i trzymaj się ich - ustalaj konkretny plan działania, dawaj sobie konkretny czas na podjęcie decyzji. Nie zwlekaj z tym, co musisz zrobić, nie odkładaj tego cały czas na później. Ten czas właśnie poświęcasz będziesz pewnie na zastanawianie się, nadmierne rozmyślanie, które do niczego nie prowadzi. Dla przykładu: źle się czujesz i odkładasz wizytę u specjalisty, w międzyczasie zastanawiając się, co może Ci być, na co możesz chorować… lub rozmyślasz o niejasnym dla Ciebie zachowaniu ukochanej osoby, zamiast poprosić ją o szczerą rozmowę.

3. Nie analizuj tego, na co nie masz wpływu

Mamy tendencję do analizowania tego, na co nie mamy wpływu. Zamartwiamy się tym, wymyślamy coraz to gorsze scenariusze i analizujemy je, choć nie możemy nic zrobić, aby zmienić daną sytuację. Na pewno nie jeden raz byłaś/eś w takiej sytuacji. Czy myślenie o tej sprawie pomogło Ci znaleźć rozwiązanie? W takim razie weź z tego lekcję na przyszłość i… nie zamartwiaj się tym, na co nie masz wpływu. W tym czasie zajmij się tym, co możesz zmienić na lepsze, a tamte kwestie pozostaje Ci jedynie zaakceptować lub zrobić coś, aby było lepiej. Dla przykładu: szef zaproponował Ci ostateczną kwotę podwyżki i nie ma możliwości negocjowania jej. Jeśli nie zgadasz się z jego propozycję, ale potrzebujesz pracy to pozostaje Ci pracować na zaakceptowanych warunkach lub zmienić posadę.

Natłok myśli

4. Naucz się odpuszczać

Kolejna cenna lekcja, niezwykle trudna dla wszystkich sumiennych, skrupulatnych, ambitnych i perfekcjonistów. Ty też uważasz, że nikt nie zrobi prania tak dobrze jak Ty, musisz wypaść doskonale na teście, zrobić projekt w pracy najlepiej jak potrafisz zarywając noce i poświęcając czas dla bliskich, musisz kupić lepszy samochód na kredyt i zrobić wszystko, aby pomóc koleżance, która właśnie rozstała się z chłopakiem? To wszystko, co "musisz" zwykle pochłania wiele czasu na myślenie o tym: jak to zrobić, kiedy i za co. Czy aby na pewno chcesz go na to poświęcać? O wiele lepszym rozwiązaniem jest nauka odpuszczania, czyli dawania sobie "wolnego", zejścia nieco ze swoich ambitnych planów na rzecz tego, co daje Ci zadowolenie. Czy nie możesz poprosić męża o zrobienie prania, napisać testu na piątkę zamiast szóstkę, zaprosić do udziału w projekcie koleżanki, kupić tańszego auta i poczekanie, aż koleżanka sama poprosi Cię o wsparcie? Odpuść sobie, to naprawdę niewiele kosztuje, a może pomóc Ci w odnalezieniu życiowej równowagi i uwolnieniu swojego umysłu od nadmiaru myśli. Na początku na pewno nie będzie łatwo, może Ci się wydawać, że coś tracisz, że poniesiesz porażkę. Po pewnym czasie jednak poczujesz się wolna/y i zaczniesz myśleć o sobie oraz o tym, czego naprawdę chcesz i potrzebujesz.

5. Postaw na relaksację

W trudnej sztuce uwalniania się od nadmiaru myśli bardzo pomóc może relaksacja. To znana i ceniona technika odpoczynku umysłowego. Istnieje wiele ciekawych metod relaksacji, możesz wypróbować wszystkich.

  • Pierwsza z nich to trening oddechowy, czyi skupianie się na swoich oddechach. Polega ona na braniu głębokiego wdechu nosem i powolnym wydychaniu powietrza ustami. Takie świadome oddychanie pozwala nam się uspokoić oraz sprawia, że dotlenia się cały nasz organizm.
  • Warto również spróbować medytacji, czyli zagłębienia się we własny umysł przy jednoczesnym uwolnieniu się od natrętnych myśli. Medytację warto połączyć z jogą, innowacyjnym systemem ćwiczeń z Indii.
  • Dodatkowo, warto spróbować wizualizacji. To prosta i bardzo skuteczna metoda na pozbycie się nadmiaru myśli. Polega na wyobrażaniu sobie czegoś, np. tego, ze jesteśmy na plaży z dala od tłumu ludzi, słuchamy szumu fal i krzyku mew… Zatapiając się w naszej pięknej wizji uspokajamy się ale i porządkujemy swoje myśli i nabieramy dystansu do wielu spraw.

6. Szukaj tego, co daje Ci radość

Kolejna rada polega na znalezieniu tego, co daje nam prawdziwą radość i oddaniu się temu w chwili przytłoczenia myślami. Lubisz słuchać muzyki, gotować, spacerować, majsterkować? Poświęć się temu w chwili zmęczenia umysłowego, odpręż się i zdystansuj, na pewno będzie Ci łatwiej znaleźć właściwe rozwiązanie.

Jak mniej myśleć - czyli sposób na zamartwianie się

7. "Wyłączaj się" myślowo każdego dnia na kilka minut

Zmęczenie nadmiernym myśleniem sprawia, że zaczynasz wszystko widzieć w czarnych barwach. Każdego dnia znajdź kilka minut na to, aby zupełnie "wyłączyć się" myślowo. W tym czasie zajmij się tym, co sprawia Ci przyjemność, posłuchaj muzyki, porozmawiaj z kimś bliskim, niech będzie to czas Twojego odpoczynku, jakiego naprawdę potrzebujesz.

Komentarze