5 kroków do wyrobienia dobrych nawyków żywieniowych

Dobre nawyki żywienioweNawyki żywieniowe potrafią przejąć kontrolę nad tym, co, kiedy i w jakiej ilości spożywamy. Stają się automatycznym sposobem myślenia i działania, prowadzącym do często bezrefleksyjnego sięgania w określonych sytuacjach po dane składniki. W nawykach nie ma nic złego, pod warunkiem, że utrwalone przyzwyczajenia nie szkodzą naszemu zdrowiu. Warto więc zadbać o to, by zakotwiczyć w sobie nawyki najbardziej przyjazne naszemu ciału.

1. Pilnowanie stałych pór posiłków

Jednym z pierwszych kroków do zdrowych nawyków żywieniowych jest unikanie przypadkowości czasu posiłków. Jedzenie o różnych porach, bez trzymania się ram czasowych przeznaczonych na dany posiłek, bywa przyczyną rozregulowania ośrodka głodu i sytości. Oczywiście, nie ma sensu spożywania posiłku o 7.00 rano, jeśli zupełnie nie czujemy się wtedy głodni - zmuszanie się do jedzenia to zdecydowanie zły pomysł. Warto jednak znaleźć sposób na zapewnienie sobie czegoś na ząb w tym czasie, kiedy poczujemy już pierwszy głód. Bardzo często miejsce ma podobny scenariusz: Znamy siebie i wiemy, że po wstaniu z łóżka nie ma mowy, abyśmy cokolwiek przełknęli, a zwykle ochota na pierwszy posiłek przychodzi nam po godzinie 10.00. Planowaliśmy wówczas coś przekąsić, ale akurat zabrakło możliwości przygotowania posiłku (praca, obowiązki), przez co jako pierwszy posiłek na naszym talerzu ląduje dopiero obiad. Jeśli tak się zdarza, to zdecydowanie nie sprawiamy, że nasz organizm czuje się bezpiecznie. Jeśli chcemy dobrych nawyków, unikajmy przypadkowości.

2. To, co jesz, ma znaczenie

Aby panować nad nawykami warto mieć pewność, że posiłki zawierają odpowiednie witaminy. Zaniedbania na tym polu szybko dałyby o sobie znać, odbijając się na zdrowiu. Kiedy wyrabiamy więc zdrowe nawyki żywieniowe, od razu baczniej przyjrzyjmy się jakości naszych posiłków. Każdego dnia warto zjeść chociaż jedną porcję warzyw i owoców. Może być to surowe jabłko, sałatka warzywna albo szklanka warzywno-owocowego soku. Przykładowo, szklanka soku pomarańczowego to dawka przeciwutleniaczy opóźniających proces starzenia, a smoothie z buraka i szpinaku może być dobrą profilaktyką przeciw niedokrwistości.

3. Niebezpieczne nagradzanie słodyczami

Jedzenie służyć ma odżywianiu - to truizm, jednak wciąż niedostatecznie doceniany przez wszystkich tych, którzy za pomocą jedzenia regulują emocje i np. nagradzają się słodyczami albo zabraniają sobie skonsumowania ulubionej potrawy w ramach odpokutowania czegoś. Takie postrzeganie jedzenia, szczególnie przekąsek i słodyczy, to krótka droga do skojarzenia ich z określonymi sytuacjami, co może przerodzić się w niezdrowe nawyki. Nie chcemy przecież każdej sprawy, która poszła po naszej myśli, wieńczyć kolejnym ulubionym batonikiem lub odwrotnie - smutków zajadać pizzą, czy nawet mieć wrażenia, że “nie zasłużyliśmy” np. na czekoladę i karać się niedostępnością przekąski. Nie tędy droga. Wyeliminowanie słodyczy z diety, jeśli wcześniej staną się nawykiem, wymaga ogromu pracy, dlatego lepiej nie łączyć ich z silnymi emocjami, lecz, jeśli już je spożywamy, traktować jako część składową posiłku, w racjonalnych ilościach.

4. Picie równie ważne, jak jedzenie

O nawykach żywieniowych mówi się w kontekście codziennych posiłków i często zapomina o tym, że na nasz dobrostan wpływa też dostateczne nawodnienie organizmu. Szacuje się, że zdrowy człowiek powinien wypijać przynajmniej około 2 litrów płynów dziennie. Najlepiej, jeśli będzie to czysta, niegazowana woda mineralna. Wypijanie codziennie litrami kolorowego, słodkiego napoju gazowanego może prowadzić nie tylko do uzależnienia od niego, ale też może być cegiełką do późniejszego rozwoju schorzeń metabolicznych - w jednej szklance słodzonego napoju może znajdować się nawet kilka łyżeczek cukru!

5. Zdrowa dieta pudełkowa

Zarówno regularne pory posiłków, jak i wysoką jakość spożywanych pokarmów, możemy sobie zapewnić dzięki diecie pudełkowej WygodnaDieta.pl. Idea cateringu dietetycznego zakłada dostawy pod nasze drzwi zestawu posiłków każdego dnia. W składzie jest pierwsze i drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Unikamy więc sytuacji, kiedy nie ma czasu na przygotowanie czegoś do jedzenia, eliminujemy opuszczanie posiłku, a w rezultacie sięganie po cokolwiek, aby zaspokoić głód. Wszystko, co jest w menu, skomponowane jest przez profesjonalnego dietetyka, dlatego na jakość dań zwykle narzekać nie można. A przy okazji - kto nie chciałby jeść codzienne da smacznych jak w restauracji?

Spożywanie regularnych, odpowiedniej ilości zbilansowanych posiłków, może doprowadzić do wyrobienia zdrowych nawyków żywieniowych. Unikanie przekąsek jako nagród i kar, a także odpowiednie nawodnienie organizmu to kolejne punktu do odhaczania na drodze do zdrowego odżywiania.

Komentarze