Lagom, czyli współczesny klucz do szczęścia i zdrowego życia

LagomJuż od dawna kraje skandynawskie przodują w rankingach miejsc na świecie, gdzie żyje się najlepiej. Nie chodzi tutaj wyłącznie status materialny mieszkańców, choć oczywiście bezpieczeństwo finansowe to istotny element naszego życia. Długość życia, zdrowie oraz poczucie szczęścia to aspekty, które w Skandynawii są lepsze aniżeli w innych krajach. Gdzie więc tkwi sekret zdrowia, dobrego samopoczucia, harmonii i szczęścia? Szwedzi odnaleźli rozwiązanie w prostocie i umiarze, czyli dwóch najważniejszych czynnikach, na których opiera się ich filozofia życiowa zwana "LAGOM". Sprawdź, na czym ona polega.

Co to jest lagom?

Równowaga, czyli lagom - to według Skandynawów klucz do sukcesu. Aby zachować dobrą formę zarówno fizyczną, jak i psychiczną, wcale nie musimy katować się wymyślnymi dietami, wszystkiego sobie odmawiać, czy poświęcać wielu godzin tygodniowo na wyczerpujące ćwiczenia. To umiarkowanie i wyważenie we wszystkim, co robimy, jest gwarancją zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia na długie lata.

Doktor Bertil Marklund szwedzki lekarz, autor bestsellera "Skandynawski sekret", przez wiele lat badał zwyczaje i styl życia ludzi, aby odnaleźć ów sekret zdrowia i długowieczności oraz zadowolenia i poczucia harmonii ze światem, które deklaruje większość Szwedów.

Okazuje się, że uwarunkowania genetyczne, zaledwie w 25% wpływają na to, jak funkcjonuje nasz organizm, czy jesteśmy zdrowi i jaki jest nasz stan psychiczny. Cała reszta zależy od stylu życia, a to oznacza, że mamy ogromny wpływ na to, jak wygląda nasza teraźniejszość i jak będzie kształtować się przyszłość.

Lagom - równowaga, umiar oznacza, że zarówno w tym, co jemy; jak i w tym, jak traktujemy nasze ciało, czy ćwiczymy i w jaki sposób, ale również w tym ile pracujemy, a ile odpoczywamy, ile czasu spędzamy na łonie natury, ile poświęcamy rodzinie, powinniśmy zachować zdrowy balans, który zagwarantuje naszemu organizmowi idealne warunki do prawidłowego funkcjonowania i zachowania zdrowia.

Jak zapobiegać przewlekłym stanom zapalnym i cieszyć się zdrowiem?

We wszystkich ankietach badających poziom szczęścia, na pytanie, co jest w życiu najważniejsze i co jest podstawą budowania szczęścia na co dzień, przoduje jedna odpowiedź - zdrowie.

Bez wątpienia o wiele trudniej cieszyć się życiem, kiedy dokuczają nam różnego rodzaju problemy zdrowotne.

Co więc możemy zrobić, aby zagwarantować sobie zdrowie?

Okazuje się, że pierwszoplanową rolę odgrywa zredukowanie stanów zapalnych w organizmie. To właśnie w nich leży przyczyna coraz powszechniejszych na świecie chorób nowotworowych, depresji, problemów z sercem i układem krążenia, wielu chorób neurologicznych, układu pokarmowego, zaburzeń odporności i kłopotów. Aby uniknąć chorób cywilizacyjnych i pozbyć się stanów zapalnych, konieczne jest kompleksowe wzmocnienie systemu immunologicznego.

Tutaj pojawia się właśnie kwestia lagom, czyli równowagi. To właśnie harmonijny, zrównoważony pod każdym względem styl życia daje możliwość pozbycia się już istniejących i zapobiegania następnym stanom zapalnym, które rujnują nasze zdrowie.

Jak osiągnąć idealną równowagę i cieszyć się zdrowiem?

Wcale nie trzeba wyeliminować z życia wszystkich drobnych przyjemności, uważanych powszechnie za niezdrowe, wystarczy zachować umiar, a wszystko będzie dobrze. Najważniejsze aspekty, na które powinniśmy zwrócić uwagę to

  • ruch,
  • codzienna dieta,
  • walka ze stresem,
  • przebywanie na słońcu.

Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.

1. Ruch

Wiele osób zniechęca się do aktywnego trybu życia, ponieważ nie ma siły ani ochoty ciężko trenować na siłowni, czy pokonywać długich dystansów biegając. Okazuje się, że nie tylko nie jest to konieczne, by zachować zdrowie, a wręcz zbytnie forsowanie się i zmuszanie do intensywnego uprawiania sportu, gdy nie leży to w naszej naturze, bardziej nam zaszkodzi, niż pomoże.

Odpowiednio wykonywana aktywność fizyczna pomoże nam:

  • zredukować destrukcyjne działanie stresu,
  • opóźnić procesy starzenia,
  • zachować zdrowie,
  • wydłużyć życie nawet o 10 lat.

Optymalna dla naszego organizmu jest lekka lub umiarkowana, ale systematyczna aktywność fizyczna. Powinna ona być dla nas prosta i niewymuszona - ćwiczenia budzące niechęć i wykonywane na siłę, na dłuższą metę nie mają sensu. Poświećmy więc codziennie od 20 do 30 minut na spacer, trucht, gimnastykę, pływanie czy jazdę na rowerze. Pamiętajmy, że idealna aktywność to taka, którą lubimy i która sprawia nam przyjemność. W przypadku dzieci dzienna dawka ruchu powinna być nieco większa i zamykać się w jednej godzinie.

Niezwykle istotne dla zdrowia i dobrego samopoczucia jest również zachowanie umiaru w pracy - zwłaszcza tej siedzącej. Co to oznacza w praktyce? Otóż jeśli musimy kilka godzin dziennie spędzać w pozycji siedzącej, warto raz na 30-45 minut wstać od biurka, czy zza lady i po prostu przejść się lub wykonać kilka prostych ćwiczeń fizycznych typu skłony, czy pajacyki.

2. Dieta

Czy tylko restrykcyjna dieta całkowicie pozbawiona szkodliwych tłuszczów zwierzęcych, cukru i innych składników, uważanych za niezdrowe, jest w stanie zagwarantować nam długie i zdrowe życie? Okazuje się, że nie.

Oczywiście, jak najbardziej powinniśmy wprowadzić do swojego jadłospisu jak najwięcej świeżych warzyw i owoców bogatych w antyoksydanty, witaminy i minerały, orzechy, zdrowe tłuszcze roślinne, a także silne przeciwutleniacze w postaci przypraw takich jak kurkuma czy imbir. Korzystny wpływ na nasze zdrowie będzie miało też spożywanie w umiarkowanych ilościach ryb morskich, chudego mięsa i nabiału.

Jednak wcale nie musimy katować się i odmawiać sobie wszelkich słodkich przyjemności, czy ulubionej kawy. Wręcz przeciwnie - ciastko czy czekolada raz na jakiś czas, przyczyni się do harmonijnego funkcjonowania całego naszego organizmu, dostarczając nam przyjemności i pozytywnie wpływając na biochemie mózgu, a tym samym na biochemię całego organizmu.

Pamiętajmy jednak, by jak we wszystkim i tutaj zachować zdrowy umiar, który jest kluczem do szczęścia i długowieczności. Postarajmy się też wybierać produkty spożywcze pochodzące ze sprawdzonych źródeł, zawierające naturalne świeże składniki. Lepiej więc postawić na pyszne domowe ciasto czy drożdżówki niż opakowane w plastik pełne sztucznych składników batony z hipermarketu.

3. Walka ze stresem

Niestety, stres jest przyczyną wielu poważnych chorób. Udowodniono ponad wszelką wątpliwość, że może on poprzez stymulację wydzielania specyficznych substancji w naszym organizmie (na przykład hormonów stresu), wpływać na wszystkie nasze funkcje życiowe i powodować ich poważne zaburzenie. Jeśli więc jesteśmy narażeni na długotrwałe okresy stresu, to z pewnością nie pozostanie to obojętne dla naszego zdrowia.

Realia życia są jednak takie, że przecież nie da się całkowicie wyeliminować stresu. Co zatem możemy zrobić? Możemy postarać się go nieco zredukować, a już na pewno w naszych rękach leży to, jak będziemy reagować w sytuacjach stresowych i jak sobie z nimi poradzimy. Dobra wiadomość jest taka, że stres można okiełznać i każdy z nas może się tego nauczyć. Wystarczy zaangażowanie i systematyczność.

Odrobina stresu działa na nas pozytywnie - motywuje do działania, dodaje energii. Natomiast, gdy jest go zbyt dużo, czujemy się wyczerpani i zaczynamy chorować. Nadmiar stresu trzeba nauczyć się rozładowywać. Możemy to zrobić, uprawiając ulubiony sport, spędzając czas z rodziną i znajomymi, oddając się naszemu hobby, czy korzystając z różnego rodzaju technik relaksacyjnych, pomagających wyciszyć umysł jak na przykład medytacja.

Niezwykle ważnym czynnikiem warunkującym w dużej mierze nasz stopień odporności na stres, jest odpowiednia ilość snu i odpoczynku. Zarówno zbyt krótki, jak i zbyt długi sen nie sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Optimum to pomiędzy 7 a 8 godzin na dobę, przy czym niezwykle istotna jest pora, o której zasypiamy. Najkorzystniejszy czas na pójście spać, z punktu widzenia naszej fizjologii, to godziny wieczorne pomiędzy 21 a 23. Zaśnięcie przed 23 gwarantuje prawidłowy przebieg detoksykacji i regeneracji najważniejszych narządów w naszym organizmie takich jak wątroba czy mózg, a co za tym idzie zdrowie i optymalny stan umysłu.

Chroniczne niewyspanie, to nie tylko mniejsza odporność organizmu i nasilenie stanów zapalnych w ustroju, ale również wahania nastroju, skłonność do nerwic i depresji oraz znacznie niższe poczucie własnej wartości i sprawności we własnym życiu, a co za tym idzie mocno zaniżone poczucie szczęścia.

4. Przebywanie na słońcu

Opalanie się i przebywanie na słońcu jest szkodliwe - taką teorię wkłada nam się do głów od co najmniej kilkunastu lat. Skutkuje to niekiedy nawet panicznym strachem przed promieniowaniem słonecznym, przesadnym stosowaniem chemicznych środków blokujących jego działanie w postaci kremów i balsamów z filtrem oraz unikanie wychodzenia na słońce.

Tymczasem najnowsze badania pokazują, że poszliśmy o krok za daleko. Owszem ze słońca należy korzystać rozsądnie i nie najlepszym pomysłem jest opalanie się po 7 godzin dziennie, jednak promienie słoneczne w umiarkowanej ilości są nam niezbędne dla zdrowia i życia.

Dzięki słońcu nasz organizm produkuje witaminę D, warunkującą prawidłowy przebieg szeregu reakcji w naszym organizmie. Jej niedobory mocno osłabiają system odpornościowy, powodują nasilenie się stanów zapalnych w organizmie i przyczyniają się do rozwoju wielu bardzo poważnych chorób takich jak nowotwory, stwardnienie rozsiane, zaburzenia hormonalne, choroby serca i wiele innych.

Zdecydowanie nie doceniamy roli słońca w naszym życiu. Już 15 minut kąpieli słonecznej powoduje, że w naszym ciele pojawia się tyle witaminy D, ile jest zawarte w aż 15 szklankach mleka. Nie smarujmy się więc na potęgę blokerami UV, tylko poddajmy się codziennie przez kwadrans do pół godziny dobroczynnemu działaniu słońca. A w zimie, gdy słońca jest mało warto suplementować witaminę D.

Optymista i jego życie

Oprócz zachowania umiaru we wszystkim, co robimy, bardzo istotnym elementem filozofii lagom, jest optymistyczne podejście do życia. Osoby pozytywnie nastawione do życia:

  • budują lepsze relacje zarówno zawodowe, jak i te w życiu prywatnym,
  • odnoszą więcej sukcesów,
  • rzadziej odczuwają strach,
  • są odporniejsze na stres,
  • radzą sobie z trudnymi sytuacjami, które pojawiają się w codziennym życiu.

W umiejętności pozytywnego myślenia tkwi ogromna siła, która przekłada się na poziom szczęścia, zdrowie i długość życia - liczne badania dowodzą, że pesymiści są znaczni bardziej narażeni na przedwczesną śmierć z powodu:

  • zawału serca,
  • udaru mózgu,
  • cukrzycy,
  • nowotworów i innych chorób o podłożu zapalnym.

Dzieje się tak dlatego, że przewlekle występuje u nich podwyższony poziom hormonów stresu takich jak kortyzol i adrenalina, które w nadmiarze wywołują negatywne skutki w całym organizmie.

Optymizmu można się nauczyć

Małymi krokami, codziennie ćwiczymy wdzięczność za to, co mamy, kultywujmy radość z codziennych małych sukcesów, nauczmy się dostrzegać pozytywne aspekty każdej sytuacji, bądźmy bardziej elastyczni, co pozwoli nam uniknąć niepotrzebnych nerwów w wielu różnych sytuacjach życiowych. Jeśli nie potrafimy przełamać negatywnego podejścia do życia, warto również skorzystać z pomocy specjalisty psychologa, który pomoże odnaleźć jasne strony życia i przywrócić równowagę emocjonalną.

Balans, harmonia ze samym sobą i otoczeniem, spokój, pozytywne podejście do świata i ludzi - to wszystko sprawi, że będziemy szczęśliwsi, zdrowsi i dłużej będziemy cieszyć się życiem. Warto wiec zacząć powoli krok po kroku wprowadzać zasady szwedzkiego lagom do naszego codziennego życia.

Komentarze