Jak poprawić pamięć? Problemy z koncentracją? Ćwiczenia, metody

Ćwiczenia na pamięć i koncentracjęDobra pamięć i umiejętność koncentrowania uwagi to zdolności niezbędne w życiu każdego dnia. Pozwalają bowiem na przyswajanie wiedzy, odtwarzanie jej w odpowiednim momencie, dają możliwość lepszego poznawania świata i samego siebie. Jak trenować te umiejętności, aby cieszyć się dobrą pamięcią i koncentracją przez całe życie?

Czym jest pamięć i koncentracja?

Pamięć to umiejętność rejestrowania bodźców, jakie do nas napływają oraz odtwarzanie ich w odpowiednim momencie, np. nauczymy się czegoś i później "chwalimy się" swoją wiedzą podczas testu. Koncentracja z kolei to zdolność skupiania uwagi na określonej sobie, przedmiocie czy zjawisku oraz utrzymywanie jej przez określony czas. Aby można było coś zapamiętać, istotna jest więc koncentracja. Pojęcia te są ze sobą powiązane. Wiedząc, jak w życiu potrzebna jest dobra pamięć i koncentracja, warto wiedzieć, jak je odpowiednio ćwiczyć, aby zawsze cieszyć się dobrą pamięcią i koncentracja uwagi, bez względu na wiek. Poniżej zestawy ciekawych ćwiczeń dla dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób w podeszłym wieku. Pozwolą one prowadzić interesujący trening pamięci praktycznie każdego dnia.

Rady na dobrą pamięć i koncentrację

Co skutecznie poprawia pamięć i koncentrację bez leków i suplementów, dostępnych w aptece?

Można to nazwać złotym trio: klucz do sukcesu jest banalnie prosty - to:

  • sen,
  • dieta,
  • ruch.

A co dokładniej? O tym poniżej.

Sen na dobrą pamięć i koncentrację
Aby cieszyć się dobrą pamięcią, trzeba się wysypiać. Śpij przynajmniej 7 godzin a dobę, najlepiej od 23.00 do 6.00, wtedy sen jest najmocniejszy, najzdrowszy i organizm najszybciej się regeneruje. Zadbaj o to, by Twoje dziecko spało odpowiednią ilość godzin: maluch w wieku przedszkolnym powinien spać około 12 godzin, najlepiej z 1 drzemką w ciągu dnia (np. od 20.00 do 7.00 z godzinną drzemką po obiedzie), dziecko w wieku szkolnym około 10 godzin, zwykle bez drzemki (np. od 21.00 do 7.00), a nastolatek około 8 godzin (np. od 22.00 do 6.00). Dziecko ale i Ty przed snem powinniście się wyciszyć, unikajcie wiec oglądania telewizji oraz korzystania z telefonu. Pamiętaj również o ziewaniu. Choć mówi się, że to oznaka zmęczenia, korzystaj z ziewania, gdyż doskonale dotlenia mózg.

Dieta bogata w cynk i magnez
Kluczem do sukcesu jest dieta bogata w cynk i magnez, które to sprzyjają dobrej koncentracji oraz pamięci. Gdzie je znaleźć? Wśród cennych źródeł cynku znajdują się wątroba, pestki słonecznika oraz dyni i owoce morza. Z kolei magnez znajdziemy w kakao, możemy więc pić je rano lub przed snem ale i w czekoladzie, zwłaszcza czekoladzie gorzej, która nomen omen zawiera dużo kakao. Czekolada może być naszą przekąską, np. przed ważnym testem. Już 2-3 kostki ciemnej, gorzkiej czekolady mogą poprawić naszą pamięć i pomóc nam w skupieniu się. Pamiętajmy o paliwie dla naszego mózgu, a dokładniej o cukrach, oczywiście mówimy tu o węglowodanach złożonych. Odłóż słodycze na rzecz pieczywa pełnoziarnistego, ciemnych makaronów, przekonaj się do kasz, zwłaszcza kaszy gryczanej. Jedzenie tych produktów sprawia, że węglowodany uwalniane są powoli, co daje nam energię na długi czas. Dla poprawy koncentracji jedz również produkty bogate w witaminy z grypy B, poprawiające funkcjonowanie układu nerwowego, w tym ryby, mięso indyka oraz orzechy włoskie. Warto tez jeść owoce i warzywa bogate w potas, który doskonale dotlenia mózg. Rozsmakuj się w pomidorach, brzoskwiniach czy nektarynach i ciesz się dobrym samopoczuciem oraz doskonałą pamięcią!

Aktywność na świeżym powietrzu
Nie da się ukryć, że zbawienny wpływ na funkcjonowanie naszej pamięci ma również ruch i to najlepiej aktywność na świeżym powietrzu. Ruszaj się: idź na spacer, wyprowadź psa, biegaj lub uprawiaj inny sport: zapisz się na jogę czy kurs tańca. Ruch, zwłaszcza przebywanie na zewnątrz, pozwoli Ci się dotlenić i o wiele lepiej zapamiętywać. Takie aktywne przerwy są również wskazane przy dłuższym wysiłku, np. podczas nauki przed egzaminem. W przerwie warto więc zjeść lekko posiłek i wyjść na spacer, po powrocie wiedza o wiele łatwiej się przyswoi.

Ćwiczenia na pamięć i koncentrację

Poniżej garść ciekawych ćwiczeń na stymulowanie pamięci oraz poprawę koncentracji dla każdego.

Czytaj jak najwięcej - co tylko wpadnie Ci w ręce
Nie da się ukryć, że taka prosta czynność jak czytanie jest prawdziwym treningiem dla naszego mózgu. Podczas czytania zaangażowanych jest wiele struktur w naszych mózgach, łączymy bowiem spostrzeganie wzrokowe, kojarzenie, zapamiętywanie, wielu z nas czyta na głos, dodatkowo słucha tego, co czyta… Czytaj więc jak najwięcej i to, co wpadnie Ci w ręce. Ciekawa książka, gazeta codzienna, poradnik kobiecy, młodzieżowa gazetka, pierwsza czytanka czy etykieta produktu spożywczego: bez znaczenia co czytasz, wszystko jest treningiem! Zachęcaj do czytania swoje dziecko, czytajcie razem książeczki, czytanki, niech dziecko opowiada Ci, co zapamiętało z bajki. Zadbaj, by w trakcie czytania nikt Wam nie przeszkadzał, dziecko powinno być wyciszone i skupione.

Układaj puzzle i zachęcaj do tego swoje dziecko - trenuj szare komórki!
Rozrywka znana nam z dzieciństwa i aktualna praktycznie w każdym wieku… To puzzle, proste lub bardzo skomplikowane układanki z kawałeczków, które tworzą całość i cieszą oko, gdy w końcu poskładasz wszystkie elementy razem. Zachęcaj swoje dziecko do układania puzzli, zacznij od prostych układanek i powoli stopniuj poziomy trudności. Pierwsze puzzle możesz kupić swojemu dziecku już gdy skończy 12 miesięcy! Inwestuj w produkty sprawdzonych marek, zyskasz pewność, że zabawka jest bezpieczna dla Twojego maluszka. Nie wstydź się także sięgnąć po puzzle, wybieraj interesującą Cię tematykę, możesz układać puzzle z martwą naturą, pięknymi krajobrazami, znanymi budynkami czy samochodami. Jesteś seniorem i chcesz trenować w ten sposób szare komórki? Nic prostszego, wybierz ciekawe puzzle, zaproś znajomych i układajcie je razem: przy popołudniowej kawie.

Rozwiązuj krzyżówki i łamigłówki - trenuj mózg!
Proste, a zarazem ciekawe ćwiczenia dla mózgu, pamięci i koncentracji: nasze ukochane krzyżówki! Idealne na deszczowe popołudnie, długa podróż czy nudny wykład na uczelni. Proste krzyżówki możesz proponować do rozwiązania swojemu dziecku. Kupuj mu ciekawe gazetki z krzyżówkami, wykreślankami czy łamigłówkami, dostosowanymi oczywiście do jego wieku. Rozwiązujcie je razem, a starszym pociechom daj wykazać się samodzielnością. A coś dla Ciebie? Kup gazetkę z krzyżówkami i rozwiązuj te, które lubisz. Jeśli nie znasz jakiegoś hasła, poszukaj informacji w internecie, zapytaj kogoś, zapamiętaj i… już trenujesz pamięć.

Ucz się języków obcych - pisz, słuchaj i rozmawiaj!
Doskonałym treningiem dla pamięci i koncentracji jest nauka - praktycznie każda - ale najbardziej stymulujące wydaje się być uczenie języka obcego. Przyswajanie nowych słówek i zagadnień gramatycznych oraz używanie ich w praktyce jest doskonałym treningiem dla naszego mózgu. Zachęcaj więc dziecko do nauki języka obcego, pamiętaj jednak, by nie przesadzać i nie wymagać od malucha by od razu poznał kilka. Jeśli dziecko nie przejawia zdolności lingwistycznych: nie zmuszaj go do tego, zaproponuj inną, równie cenną aktywność, np. zgłębianie wiedzy w interesującej go dziedzinie. A co w Twoim przypadku? Nigdy nie zaszkodzi zapisać się na kurs językowy, np. kurs hiszpańskiego lub francuskiego. A może równocześnie zapiszesz się na kurs tańca z danego kraju i połączysz przyjemne z pożytecznym? Pamiętasz poradę, dotyczącą aktywności fizycznej jako treningu mózgu, prawda?

Dociekaj, szukaj informacji, potwierdzaj tezy - bądź ciekawski!
Nie wiesz czegoś, chcesz się upewnić, czy masz rację… dociekaj, szukaj informacji w wielu źródłach, nie tylko w Internecie, pytaj: zapamiętasz w ten sposób wiele cennych informacji ale i źródeł, gdzie można ich szukać.

Ruszaj oczami i rękami - stymuluj swój mózg do pracy!
To ciekawa propozycja ale jakże skuteczna. W treningu mózgu bardzo istotne jest stymulowanie obu półkul mózgowych, więc… ruszaj gałkami ocznymi, rękami, wykołuj koliste ruchy, najlepiej jednocześnie co pozwoli na zaangażowanie w ćwiczenia dwóch półkul mózgowych. Trenuj mózg, robiąc coś inaczej niż zwykle: użyj drugiej ręki podczas jedzenia, idź do pracy inną drogą: dostarczaj sobie nowych wrażeń i emocji, trenując w tym czasie swoje szare komórki, co sprzyja lepszej pamięci oraz koncentracji.

Wymyślaj sobie zabawy ćwiczące pamięć - bawcie się całą rodziną!
Puść wodze fantazji i wymyślaj ciekawe zabawy, które w naturalny sposób stymulują Twoją pamięć i koncentrację, ćwicz samodzielnie lub zaproś do zabawy całą rodzinę! Poniżej ciekawe przykłady:

  • powiedz jakieś słowo, które zaczyna się na tą samą literę, co Twoje imię, np. Anna - ananas i kolejna osoba musi wymyślić słowo, które zaczyna się na ostatnią literę słowa, które usłyszy, np. ananas - samolot, kolejna osoba kontynuuje zabawę, np. samolot - traktor, dalej traktor - rym - motyl - latawiec - cukierek - kot, itp. To doskonała zabawa dla całej rodziny!
  • Grajcie w skojarzenia! Niech osoba, która zaczyna zabawę powie pierwsze słowo, jakie kojarzy się jej z dniem wczorajszym, np. wycieczka, kolejna mówi, co kojarzy się jej z wycieczką, np. samochód, kolejna, co z tym słowem, np. mechanik, itp. Zabawa - jak poprzednia - zdaje się nie mieć końca!
  • Doskonały trening dla pamięci i koncentracji to tak zwany głuchy telefon. Pierwsza osoba mówi zdanie kolejnej na ucho, np. "Mam ochotę na lody waniliowe", druga powtarza to kolejnej po cichu itp. Dopiero ostatnia osoba wypowiada tekst na głos.
  • Warto zdecydować się także na zabawę w ciągi: jedna osoba mówi: "Jadę na wycieczkę i pakuję do plecaka… śpiwór". Druga mówi: "Jadę na wycieczkę i pakuję do plecaka… śpiwór i… latarkę". Trzecia powtarza i dodaje np. termos z kawą. Najtrudniej ma ostatnia osoba, która musi powtórzyć wszystkie elementy, można jednak "zakręcić kołem" i ktoś z kolejki może powtórzyć wszystko, co do tej pory usłyszał.
  • Naucz się na pamięć dowolnego wiersza lub piosenki - możesz to zrobić wspólnie z dzieckiem.

Powyższe sposoby na trening pamięci to także doskonałe pomysły do wykorzystania w trakcie zajęć z dziećmi w różnym wieku, np. w ramach godziny wychowawczej czy zajęć świetlicowych. To także rewelacyjne pomysły dla każdego rodzica na wspólną zabawę z pociechą. Zachęcaj dziecko do rozrywek intelektualnych, które w naturalny sposób stymulują pamięć i koncentrację ale i Ty z nich korzystaj, bez względu na wiek!

Komentarze